Tehnici de baza in kick box - thay box

TEHNICI SI PRINCIPII

TEHNICO-TACTICI

 

 

 

SCURT ISTORIC

 

Introducere

 

 

 

Un practicant de arte martiale trebue sa aiba o anumita cultura martiala, pentru ca o buna integrare in ceea ce se intampla si o buna intuitie in ceea ce va veni, ne va permite sa traim pe deplin artele martiale.

 

Formele fundamentale de aparare isi gasesc radacinile in trecutul indepartat al umanitatii. Lupta a fost una dintre activitatile cele mai des desfasurate de om, fiind o necessitate biologica, legata de dezvoltarea acesteia si a ceror intelegere ne scapa.

 

A.M. au urmat, inca de la inceput, cursul natural al istoriei, pentru a deveni, intr-o epoca foarte veche, o stiinta.

 

Dupa cateva perioade de pace, aceste cunostinte au fost interpretate cu sensibilitate. A.M. s-au nascut, generand mai tarziu o cale de implinire a fiintei umane.

 

Istoria ne arata ca, inca din preistoria instinctelor, violenta era prezenta si ca aceasta revine ciclic printre oameni si popoare, determinandu-ne sa nu ne facem iluzii: transformarea interoara si suprimarea violentei sunt inca de cucerit in fiecare dintre noi.

 

Filozofia taoista spune: “Cerul declanseaza, pamantul hraneste si omul indeplineste”. Simbolic vorbind cerul reprezinta spiritual, mentalitatea pe care o punem in practica, iar pamantul este mediul care il hraneste.

 

Daca in trecut A.M. erau folosite numai in scopuri razboinice, astazi acestea au devenit o parte integranta a sportului de performanta.

 

Marea menire a A.M. in miscarea sportiva este ca acestea nu dezvolta numai calitatile fizice ale practicantului, ci si cele psihice si morale.

 

In consecinta A.M. predate de antrenori si instructori cu calitati spirituale pozitive vor transforma fiinta  practicantului intr-un mod de viata.

 

Din punct de vedere tactic, loviturile pot fi aplicate in atac sau in defensiva. O lovitura de atac constituie intotdeauna prima actiune in cadrul unei confruntari si se executa de regula in avansare pentru a surprinde sau a lua initiativa in lupta.

 

O lovitura in defensiva se efectueaza fie concomitant cu un mijloc de aparare (contra loviturilor de intampinare), fie dupa evitarea sau blocarea unui atac (contra lovituri de riposta), cu scopul preluarii initiativei, sau tinerii adversarului la distanta, sau imobilizarii imediate a acestuia.

 

In situatia in care unei contralovituri de riposta ori de intampinare urmeaza alte lovituri intr-o succesiune foarte rapida, putem vorbi despre contraatac.

 

In spiritul autoapararii, atacul poate fi privit in primul rand ca o modalitate concreta de stadiu practic al manifestarilor psihice intr-o asemenea ipoteza. Capacitatile dobandite favorizeaza dupa aceea decodificarea mai rapida a intentiilor adversarului. Intr-un cuvant dezolta puterea de anticipare – cheia succesului pentru o reactie in caz de legitima aparare.

 

P.S. in ideia ca prezenta carte va va oferi notiunile de baza pentru aplicarea Kick-Bx-ului, va doresc o insusire cat mai temeinica a acestor tehnici.

 

 

 

CAPITOLUL I

 

INTRODUCERE IN KICK-BOX.

 

 

 

Kick Box-ul nu face parte din categoria stilulilor de Karate-Do, deoarece practicarea acestui stil de A.M. prevede un echipament de protectie complex, ceea ce este in contradictie cu definitia Karate-Do-ului.

 

Echipamentul de protectie este alcatuit din:

 

  • casca de protectie,
  • manusi
  • tibiere
  • cochilie
  • proteza dentara
  • pieptar (fate)

 

Kick Box-ul sau Boxul American are obarsia asa cum se observa in America.  S-a dezvoltat din dorinta unui contact direct dintre cei doi combatanti.

 

Acesta a preluat tehnici din mai multe stiluri de A.M. precum si o foarte mare gama de tehnici din boxul chinezesc.

 

Foarte mare asemanarea cu Kick Box-ul il are Boxul Tailandez (Muay Thai) si Boxul Francez (Savate-ul).

 

Pentru simplificarea denumirilor si pentru faptul ca multe tehnici sunt in Japoneza, O.R.A.K.T.B a acceptat ca denumirile tehnicilor sa fie date tot in japoneza.

 

 

 

CAPITOLUL II

 

Tehnici de baza in Kick-Box

 

 

 

A. Pozitii de picioare

 

 

 

1 HEIKO DACHI (IOY DACHI)

 

Observarea pozitiei

 

Este o pozitie de asteptare. Din aceasta pozitie practicantul porneste sau asteapta sa inceapa o anumita tehnica.

 

Pozitia corpului este dreapta, usor aplecata din incheietura bazinului, barbia este pozitionata usor in piept, iar privirea este indreptata catre in fata.

 

Bratele sunt coborate pe langa corp, usor indoite din coate, iar pumnii sunt stransi, tinuti in fata abdomenului in zona centrului de greutate.

 

Picioarele sunt flexate, astfel incat proectia din genunchi sa cada pe varful talpilor (degetul mare), departate la maxim (latimea umerilor).

 

Talpile bine fixate pe sol sunt asemeni a doua ventuze.

 

Foarte important in aceasta pozitie, cat si in celelalte este ca muschii abdominali, lombari si fesieri sunt semiincordati.

 

In A.M. respiratia este de tip abdominala.

 

 

 

2 FUDO DACHI (pozitia de lupta)

 

Este pozitia de baza folosita in Kick Box, celelalte pozitii sunt pozitii intermediare folosite pentru finalizarea anumitor tehnici.

 

Din IOY DACHI se porneste catre in fata  tinandu-se distanta dintre talpi egala cu latimea umerilor.

 

Lungimea pozitiei este aproximativ egala cu o latime si jumatate din latimea umerilor.

 

Piciorul din fata este indreptat cu talpa catre directia de lupta. Proectia din genunchi cade usor dincolo de varful talpii

 

Piciorul din spate este flexat din genunchi usor catre interior.

 

Talpa formeaza,fata de directia de atac, un unghi de aproximativ 450. Calcaiul este usor ridicat de pe sol.

 

Soldurile sunt pozitionate semi frontal fata de directia de atac. Muschii fesieri sunt semi incordati.

 

Pozitia corpului este verticala, usor aplecat catre in fata.

 

Coloana este curbata in zona superioara a acesteia.

 

Umarul din spate este mult adus catre in fata, capul asezat intre umeri cu barbia aflata aproape de clavicula bratului din fata. Bratele sunt ridicate astfel incat coatele sa protejeze zona plexului solar, iar pumnii sa apere zona tamplelor. Bratul din fata este usor avansat fata de bratul din spate. Acesta din urma apara cu cotul zona ficatului si cu pumnul zona superioara a tamplei. Pumnii sunt asezati paralel unul fata de altul.

 

 

 

3 ZENKUTSU DACHI (pozitia finala)

 

Aceasta pozitie este foarte asemanatoare cu FUDO DACHI. Diferenta dintre acestea consta in faptul ca aceasta este mai lunga, ajungand sa aiba lungimea aproximativ egala cu doua lungimi din latimea umerilor, iar corpul este aplecat in fata, ajungand in prelungirea piciorului din spate care este intins.

 

 

 

4 GHIAKU-ZENKUTSU DACHI

 

Aceasta pozitie este folosita pentru executia tehnicelor cu bratul sau piciorul din spate.

 

Are aceiasi lungime cu ZENKUTSU DACHI, in schimb este cu o lungime de talpa mai lata decat aceasta, iar piciorul din spate impinge soldul si umarul din spate catre in fata pana cand umarul din spate are aceiasi axa de simetrie cu genunchiul si varful piciorului din fata.

 

Genunchiul piciorului din fata este foarte mult flexat, iar barbia este lipita de umarul din spate. Privirea este indreptata catre directia de atac. Genunchiul piciorului din spate este flexat fiind perpendicular pe sol.

 

 

 

5 TSURUASHI DACHI (pozitia cocorului)

 

Din IOY DACHI se ridica unul din genunchi cat mai sus la piept. Bratele sunt in pozitie de garda, coatele apara zona plexului solar, iar pumnii zona tamplelor.

 

Barbia este usor aplecata, iar coloana curba in zona superioara.

 

 

 

6 KIBA DACHI (pozitia cavalerului)

 

Pozitia seamana cu IOY DACHI, in schimb distanta dintre talpi este egala cu o latime si jumatate din axa umerilor. Genunchii sunt flexati, iar proectia din acostare cade pa varful talpilor, care sunt in contact pe toata suprafata lor cu solul.

 

 

 

B. TEHNICA DEPLASARILOR (SHIHTAI-WAZA)

 

 

 

1 IURI ASHI (deplasarea pisicii)

 

Din pozitia FUDO DACHI:

 

  • deplasarea se poate efectua atat catre in fata (MAE) cat si in spate (USHIRO).
  • deplasarea in fata: piciorul din fata avanseaza cu o lungime de talpa urmat de piciorul din spate, ajungand din nou in FUDO DACHI
  • deplasarea in spate: piciorul din spate se retrage cu o lungime de talpa urmat de piciorul din fata, ajungand in FUDO DACHI.

 

 

 

2 OKURI ASHI (cu pas adaugat)

 

Din pozitia FUDO DACHI:

 

  • deplasarea se poate efectua atat catre in fata (MAE) cat si in spate (USHIRO).
  • deplasarea in fata: piciorul din spate avanseaza cu o lungime de talpa urmat de piciorul din fata, ajungand din nou in FUDO DACHI
  • deplasarea in spate: piciorul din fata se retrage cu o lungime de talpa urmat de piciorul din spate, ajungand in FUDO DACH

 

 

 

3 OI ASHI (deplasarea normala)

 

Este o deplasare asemanatoare cu un mers normal, diferenta consta ca deplasarea se face cu respectarea distantelor unei anumite pozitii de baza (FUDO DACHI)

 

 

 

4 TAI SABAKI (pivotari ale corpului)

 

Aceste pivotari au menirea de a schimba unghiul de atac la aparare in diferite unghiuri , max. 900

 

Se pivoteaza pe varful piciorului din fata.Piciorul din spate descriind un arc de cerc prin fata sau prin spate,ajungand tot in pozitia de lupta FUDO DACHI.

 

 

 

5 IRIMI (pivotari ale corpului cu schimbarea garzii)

 

Seamana cu TAI SABAKI cu deosebirea ca pivotarea se realizeaza la 1800.

 

 

 

6 TENKAN ASHI (pivotare cu pastrarea garzii)

 

Diferenta dintre aceasta pivotare si IRINI este ca se pastreaza aceeasi garda.

 

Aceasta pivotare se realizeaza prin deschiderea unor arce de cerc schimband unghiul de atac.

 

 

 

C. TEHNICA ESCHIVELOR (KAWASHI)

 

Acestea se pot impartii in patru variante :

 

 

 

1 USHIRO KAWASHI (eschiva catre inapoi)

 

a) Evitarea atacului prin scoaterea capului de pe linia loviturii, se poate face printr-un pas usor de IURI-ASHI catre inapoi;

 

b) Eschiva prin retragerea corpului cu pas inapoi prin OKURI-ASHI;

 

 

 

2 OTOSHI KAWASHI (eschiva catre in fata de sus in jos)

 

a) Eschiva prin presarea barbiei mult in piept astfel incat lovitura adversarului sa ricoseze din frunte;

 

b) Eschiva prin coborarea centrului de greutate, flexand genunchii;

 

 

 

3 YOKO KAWASHI (eschiva laterala stanga si dreapta)

 

Eschivele laterale pot fi folosite tot in evitarea loviturilor frontale.

 

Din pozitia de baza FUDO-DACHI se apleaca trunchiul in lateral printr-o miscare energica.

 

 

 

4 MAWASHI KAWASHI (eschive circulare catre stanga si dreapta)

 

Din pozitia fundamentala de lupta (FUDO-DACHI) se efectueaza mai intai o eschiva prin scadere de nivel pentru a se ajunge cu capul sub nivelul loviturii adverse.

 

Se impinge apoi piciorul stang in sol si se deplaseaza trunchiul lateral dreapta intr-o miscare de indreptare catre in sus, avand ca punct de sprijin piciorul drept.

 

Se revine dupa aceea la pozitia initiala de lupta prin redistribuirea greutatii corpului pe ambele picioare.

 

Asemanator se realizeaza si eschiva catre stanga.

 

Tot in categoria eschivelor pot fi introdusi si pasii pivot stanga sau dreapta.

 

Important in aceasta eschiva este contractarea muschilor lombari si abdominali, realizandu-se astfel miscari energice ale trunchiului.

 

Un alt element important este protectia corpului si capului, cu ajutorul bratelor, mentinandu-se cu cat posibil in garda.

 

Astfel luand un exemplu la un atac cu MAE-GERI a unui adversar, se poate eschiva printr-un pas pivot, sau poate combina un blocaj combinat cu o eschiva.

 

 

 

D. Tehnica loviturilor (ATE-WAZA)

 

Tehnica se poate face din IOY DACHI, FUDO DACHI, ZENKUTSU DACHI si GYAKU-ZENKUTSU DACHI.

 

Mentionam ca pentru executarea cat mai corecta a tuturor tehnicilor trebue sa realizam trecerea greutatii corpului de pe un picior pe altul.

 

Aceasta tehnica se bazeaza pe transformarea energiei potentiale in energie cinetica.

 

Se cunoaste ca o energie de miscare se poate realiz prin transformarea energiei statice sau de pozitie (Ep)

 

 

 

Din IOY DACHI se urmareste ca prin pivotarea pe varful talpii catre interior greutatea corpului sa treaca pe piciorul opus prin rasucirea trunchiului.

 

Trebuie avut in vedere ca varful barbiei care se lipeste de umarul avansat, genunchiul si varful talpii piciorului opus sa aiba aceiasi axa de simetrie.

 

Se va impinge prin pivotare, progresiv in varful talpii, apoi genunchiul in sold urmand inaintarea umarului.

 

 

 

1 AGO-UCHI (directa)

 

Din pozitia IOY-DACHI cu bratele in garda se translateaza greutatea corpului prin pivotare spre interior, forta trece din varful talpii, prin calcai, urca spre genunchi, sold, umar, apoi bratul descrie o miscare perfect rectilinie catre in fata.

 

Cotul bratului care executa lovitura este usor flexat si intors catre interiorul corpului, barbia se lipeste de umarul a carui brat executa directa.

 

Bratul opus ramane neschimbat:

 

  • cotul apara zona plexului solar iar pumnul in zona superioara a tamplei;

 

Se are in vedere ca executia tehnicelor se produce printr-o expiratie brusca, cu aerul iesind fortat printre buze.

 

In timpul executiei se verifica in permanenta daca pivotarea este facuta corect si daca corpul este echilibrat pe piciorul de sprijin. Coloana este curba in regiunea superioara si aplecata inainte. De asemeni se controleaza daca muschii abdominali, lombari si fesieri sunt semiincordati.

 

 

 

Dupa ce procedeul a fost bine insusit se trece la executia acestuia din pozitia FUDO-DACHI.

 

Stand in pozitia FUDO-DACHI cu bratele tinute in garda se face pas catre in fata trecand in pozitia ZENKUTSU-DACHI.

 

Corpul face o rasucire scurta, umarul intra in fata aruncand bratul intr-o miscare rectilinie. Forta loviturii porneste din impingerea piciorului din spate, apoi din rasucirea scurta a soldului urmat de miscarea umerilor.

 

Se are in atentie ca in momentul deplasarii talpa piciorului din fata este indreptat catre directia adversarului si nu se pivoteaza aruncand calcaiul in exterior.

 

 

 

2 GYAKO-AGO-UCHI (directa brat spate)

 

Este o lovitura inverse decat AGO-UCHI

 

Din FUDO-DACHI se impinge in piciorul din spate, se trece in GYAKO-ZENKUTSU-DACHI, se impinge cu forta in soldul din spate, in umar, apoi in cot si in pumn.

 

Barbia se lipeste de umarul drept, bratul opus celui care executa directa protejeaza cu cotul plexul solar, iar cu pumnul zona tamplei si partea superioara.

 

 

 

De retinut este faptul ca toate tehnicile atat cele de blocaj cat si cele de lovire se vor invata din pozitia de asteptare.

 

IOY-DACHI, din aceasta pozitie miscarea de trecere a greutatii corpului de pe un picior pe altul este la fel pentru toate tehnicile.

 

Din pozitia FUDO-DACHI se pot executa tehnici atat cu bratul din fata cat si cu bratul din spate.

 

 

 

3 SEKEN-MAWASHI-UCHI (croseu)

 

Din pozitia IOY-DACHI stand in garda se realizeaza trecerea greutatii concomitent cu o miscare circulara de brat din exterior catre interior. Lovitura vizeaza barbia sau tampla adversarului. Bratul este indoit din cot realizand un unghi de aproximativ 900.

 

 

 

Din pozitia FUDO-DACHI se executa astfel:

 

  • daca este executat cu bratul din fata MAE-TE se trece in ZENKUTSU-DACHI iar bratul din fata executa o miscare circulara catre barbia adversarului. Bratul este aproape paralel cu soldul.
  • la fel se procedeaza si la GYAKU-SIEKEN-MAWASHI-UCHI, croseu brat spate.
  • diferenta este ca din FUDO-DACHI se trece se trece in GYAKU-ZENKUTSU-DACHI.
  • la revenirea bratului in garda, cotul se retrage catre abdomen pe directia cea mai scurta.

 

 

 

4 SEIKEN-AGE-UCHI (uppercut la barbie)

 

Din IOY-DACHI , garda, se executa o miscare de jos in sus fara ca pumnul sa coboare mai mult de nivelul barbiei, trecand peste nivelul fruntii. Lovitura vizeaza barbia adversarului. Revenirea in garda se face foarte rapid.

 

Miscarea bratului, tehnica insasi se executa la fel si din FUDO-DACHI.

 

 

 

5 SEIKEN-SHITA-UCHI (upercut la abdomen)

 

Tehnica este foarte asemanatoare cu SEIKEN-AGO-UCHI, insa ea vizeaza plexul solar.

 

Trebuie avut in vedere cotul care coboara rapid catre sold, iar lovitura se executa simultan cu aruncarea soldului fara ca cotul sa se deslipeasca de acesta. Revenirea bratului se face foarte rapid pentru a nu lasa zona capului descoperita.

 

 

 

6 FURI-UCHI-SWING (croseu larg)

 

Aceasta tehnica este o combinatie intre o lovitura directa si un croseu. Bratul descrie o miscare rectilinie, miscarea circulara facandu-se din incheietura pumnului foarte energic aproape cand pumnul este intins.

 

 

 

7 URAKEN-UCHI

 

Aceasta tehnica este executata cu dosul pumnului.

 

De regula se executa cu TENKAN (a se vedea cap. B pivotari)

 

Corpul se rasuceste la 3600, bratul se armeaza, fiind paralel cu soldul, apoi se face o extensie brusca de brat. Se are in vedere ca mana nu se deschide complet din cot.

 

 

 

8 HIZA-GERI (lovitura de genunchi)

 

Este o tehnica relativ simpla, executandu-se cu genunchiul, vizand plexul solar – CIUDAN sau zona capului GEODAN.

 

Bineinteles ca aceasta tehnica poate sa vizeze si alte puncte vitale. Loviturile de genunchi sunt folosite in Muay-Thai.

 

 

 

9 MAE-GERI (lovitura de picior in fata)

 

Din pozitia IOY-DACHI  se armeaza piciorul cu genunchiul cat mai sus la piept dupa care se executa o aruncare exploziva a piciorului catre in fata.

 

Concomitent cu miscarea piciorului corpul se retrage catre inapoi ajungand sa contra-echilibreze tehnica de picior.

 

Bratele raman in pozitia de garda. O atentie deosebita trebue acordata miscarii bazinului. Piciorul executa o miscare ciclica (la retragere genunchiul ramane la nivelul piciorului).

 

 

 

10 MAWASHI-GERY (lovitura circulara de picior care in fata)

 

Din IOY-DACHI se ridica piciorul usor in lateral strans din genunchi. Calcaiul este foarte aproape de muschiul fesier.

 

Se pivoteaza pe piciorul de sprijin a.i. talpa sa faca un unghi de 1800 concomitet cu pivotarea usor pe varful talpii, piciorul armat descrie o miscare circulara, cand genunchiul trece usor de punctual pe care la vizat, se deschide piciorul lovind adversarul cu tibia sau cu CUBI (cu siretul).

 

Bratul din spate apara plexul solar si capul, iar cotul din fata se duce in prelungirea piciorului care da tehnica.

 

 

 

11 IOKO-GERI (lovitura laterala de picior)

 

Din IOY-DACHI in garda se ridica genunchiul la piept cu piciorul strans. Se pivoteaza pe piciorul de sprijin si concomitant cu pivotarea se face o miscare exploziva de sold aruncand piciorul in lateral.

 

Piciorul de sprijin, corpul si piciorul care executa tehnica sunt in acelasi plan in momentul final. Lovitura este aplicata cu calcaiul, tinandu-se talpa paralela cu solul. Bratele fac aceiasi miscare ca in MAWASHI-GERY.

 

 

 

12 USHIRO-GERY (lovitura de picior in spate)

 

Din IOY-DACHI se armeaza piciorul  cu genunchiul la piept. Se apleaca corpul in fata concomitent cu aruncarea piciorului catre inapoi. Lovitura se da cu clacaiul tinandu-se varful talpii catre in jos.

 

Capul se intoarce privind peste umar a.i. sa putem observa adversarul, bratele raman in garda.

 

 

 

13 MIKA-ZUKI-GERY (lovitura in arc de cerc)

 

Miscarea piciorului se executa din exterior catre interior, realizand un arc de cerrc.

 

 

 

14 GYAKU-MIKA-ZUKI-GERY (invers decat MIKA-ZUKI-GERY)

 

 

 

15 OTASHI-KAGATO-GERY (Ax-Kick)

 

Este o tehnica foarte asemanatoare cu cele de la punctele 13 si 14, deosebirea este coborarea calcaiului perpendicular pe sol.

 

De retinut ca tehnicile se pot realiza cu orice picior din pozitia FUDO-DACHI (MAE-ASHI si GYAKU-ASHI)

 

 

 

E. Tehnica blocajelor (UKE-WAZA)

 

 

 

1 UDO-UCHI-UCKE (blocaj lateral)

 

Fie din pozitia YOY-DACHI sau din pozitia FUDO-DACHI bratele sunt in garda. Acest blocaj se executa atunci cand dorim sa baram o lovitura laterala (circulara) de brat sau de picior a adversarului.

 

Bratul care blocheaza se interpune intre lovitura adversarului si corps au cap, intr-un unghi de 450 fata de distanta normala.

 

Important este ca in orice blocaj sa vizualizam correct traectoria loviturii de brat sau de picior data de adversar.

 

Blocajul se realizeaza cu partea superioara a bratului si dosul palmelor sau a pumnului.

 

 

 

2 TATE-EMPI-UCKI-UCKE

 

Acest blocaj seamana intr-o oarecare masura cu cel precedent, in sensul ca este folosit tot pentru a bara lovitura lateral circulara, diferenta este ca bratul se strange in asa fel incat pumnul blocheaza si zona tamplei. Blocajul este folosit in special atunci cand se lucreaza cu echipament de protectie (manusi de box).

 

 

 

3 SOTO-UCKE (blocaj lateral prin maturarea fetei)

 

Din pozitia in garda bratul si antebratul descrie o miscare de maturare ce trece prin fata si pumnul se opreste la urechea opusa, trecand peste pumnul care apara tampla.

 

 

 

4 MOROTO-UCKI-UCKE (aparare dubla cu antebratele)

 

Acest blocaj se executa in momentul cand adversarul ataca cu doua lovituri frontale de brat foarte rapide.

 

Bratele se inched protejand atat fata cat si zona abdominala.

 

Important este ca in acest blocaj sa sprijinim manusile si podul palmelor pe frunte. In timpul blocajului privirea sa se realizeze prin spatial liber ramas intre podul palmelor.

 

 

 

5 KAISHO-UCKE (apararea prin interpunerea palmei)

 

Blocajul se realizeaza cu bratul din spate (daca suntem in pozitia FUDO-DACHI-HIDAIY), blocajul se realizeaza cu palma.

 

Acest blocaj este folosit pentru loviturile directe la nivelul barbiei.

 

Palma se interpune in fata barbiei, iar degetul mare este lipit de umarul stang.

 

Consecutiv cu acest blocaj se poate realize o lovitura de contradirecta cu bratul din fata (bratul stang).

 

 

 

6 AGO-UCKE (blocaj pentru loviturile descendente)

 

Acest blocaj se realizeaza pentru toata gama de atacuri care vizeaza capul cu traiectorie descendenta de sus in jos, de tip otoshi (Ax-Kick).

 

 

 

7 GEDAN-BARAI (blocaj circular la nivel inferior)

 

Blocajul se efectueaza descriind o miscare circulara descendenta in fata sis pre lateral astfel incat sa devieze orice lovitura data frontal (aplicata de adversar).

 

 

 

F. DISTANTA DE LUPTA

 

Pentru ca practicantul sa nu fie luat prin surprindere de catre adversar, el trebue sa aiba o distanta corespunzatoare cu fiecare lovitura pe care o da.

 

 

 

Distantele de lupta sunt impartite in 4 categorii:

 

  1. Distanta lunga de lupta unde nici unul dintre cei doi luptatori nu se pot lovi;
  2. Distanta lunga activa de lupta unde cei doi luptatori se pot lovi numai cu tehnici de picioare;
  3. Distanta medie de lupta care corespunde lungimii de brat unde ambii luptatori pot aplica loviturile de brat, fara a putea da cu piciorul;
  4. Distanta mica de lupta unde luptatorii se pot lovi cu coatele, genunchii sau pot executa tehnici de proiectare.

 

 

 

THAI-BOX

 

Diferente si asemanari cu KICK-BOX-ul

 

 

 

In mare diferentele dintre cele doua stiluri la prima vedere sunt foarte mici, dar de o importanta deosebita. In primul rand diferenta de conceptie. THAI-BOX-ul este considerat o A.M. in adevaratul sens al cuvantului, pe cand KICK-BOX-ul un sport.

 

Luptatorul de THAI-BOX urmareste sa-si elimine adversarul dintr-o singura lovitura foarte puternica, el nu cauta serii lungi de brat sau picior.

 

In pozitia de lupta FUDO-DACHI greutatea tinde sa treaca usor pe piciorul din spate, in consecinta calcaiul alterneaza pozitia, functia de transfer a greutatii de pe un picior pe altul.

 

Pozitia bratelor nu mai este una inchisa, luptatorul deschizandu-si unghiul pumnilor si bratelor usor catre in fata.

 

Nu lupta la distanta este cea pe care o folosesc luptatorii de THAI-BOX. Ei incearca sa se apropie cat mai mult de adversary si sa-l poata lovi cu coatele, genunchii sau sa-l proiecteze pe adversary la pamant.

 

 

 

Tehnici specifice acestui stil:

 

  • Loviturile de MAWASHI-GERI se dau numai cu tibia realizandu-se dupa impactul cu adversarul o impingere fortata din sold;
  • Loviturile de cot se pot aplica fie cu bratul din fata, fie cel din spate, acestea pot fi descendente, ascendente sau paralele cu solul, la loviturile descendente cotul descrie o traiectorie ablica de jos in  sus orientand pumnul catre urechea opusa trecand pe langa bratul care este in garda si apara capul;
  • Loviturile de genunchi se dau in special cu piciorul din spate schimbandu-se in permanenta pozitia de lupta, ele se pot aplica fie pe o traectorie frontala la nivelul plexului solar sau a capului, fie pe o traectorie circulara, tinand calcaiul catre in jos, priza bratelor se face in multe cazuri pe capul adversarului aproape de crestet, pentru a slabi forta adversarului.

 

 

 

Sunt permise secerari de tip ASHI-BARAI, sau aruncari peste sol de tip surub.

 

De asemeni sunt permise agatari de piciorul adversarului in timp ce acesta executa lovituri de picior. Agatarea nu trebuie sa depaseasca mai mult de 3 secunde.

 

Consecutiv cu prinderea piciorului sunt permise atat lovituri de brate cat si lovituri de picior, menite sa dezechilibreze adversarul.

 

 

 

PRINCIPII TEHNICO-TACTICE

 

 

 

Pregatirea fizica va consta in lucru cu propiul corp pentru marirea vitezei, cat si lucrul cu greutati.

 

In pregatirea tehnica o importanta o importanta deosebita o au doi factori:

 

a)      perfectionarea continua a formelor si metodelor de pregatire si antrenament.

 

b)      Perfectionarea maiestriei tehnice care permite rationalizarea maxima a miscarilor in KICK-BOXING

 

 

 

Atacul si contraatacul

 

 

 

Fiecare antrenament de KICK-BOXING se finalizeaza prin lupta. Rezultatul luptei fiind acumularea punctelor, eliminarea adversarului sau dupa caz mentinerea avantajului.

 

Pentru aceasta luptatorul trebuie sa-si creeze sau sa-si foloseasca oportunitatea de declansare a atacului, de a avea si mentine instinctiv initiativa (SEN) in lupta.

 

Pentru a avea initiativa sportivul are la dispozitie urmatoarele posibilitati :

 

  • atacul direct
  • atacul repetat
  • fenta sau eschiva
  • atacul combinat

 

Prin toate aceste forme este urmarita surprinderea si lovirea adversarului.

 

 

 

Tehnica de contratac

 

Procedeele tehnice de contraatac sunt folosite de catre practicantii de KICK-BOX-ing care au simtul oportunitatii si poseda o buna viteza de reactie.

 

La baza pregatirii KICK-BOX-erilor pentru marirea tehnicii de contraatac stau urmatoarele principii:

 

A.    Principiul contraatacului direct

 

Avantajul acestui principiu consta in folosirea fortei adversarului impotriva lui (atac pe atacul adversarului).

 

B.     Principiul contraatacului indirect

 

Atacul decisiv dupa o actiune nereusita a adversarului, pe baza principiului: - dupa o actiune ratata se creeaza  un moment de oportunitate pentru contraatac (GO-NO-SEN) = dupa initiativa preia indirect initiativa.